Monday, February 12, 2007

Gospel opium


Ieri am patruns in Harlem. De cum m-am dat jos din metrou, la strada 116, in conditiile in care nu depasisem niciodata pana acum strada 60, m-am simtit ca un micut astronaut explorand alte planete. Harlem-ul era foarte insorit si linistit, cu blocuri mici si vesele, cu micute pravalii care imi aminteau de cartierul palestinian din Tel Aviv, o viata de familie senina in general. M-am ratacit un pic pana sa ajung la destinatia finala, anume Bethel Gospel Assembly. Intreband de respectiva biserica am dat de un nene care mi-a dat o carte de vizita de la o alta biserica de pe strada 51, spunandu-mi ca "it's better to look for the Lord on 51", si de un grup de vreo 3o de pustani (in mod evident cu un ten mult mai inchis decat al meu :)) care m-au rugat sa le arung o minge de fotbal inapoi in terenul in care jucau; cum inaltimea gardului era prea mare, iar eu prea mica, m-am trezit cu vreo 30 de baieti de 15-16-17 ani strigandu-mi si facand galerie: "go blondie! white girls can jump!"

In biserica, am crezut ca traiesc pe viu o scena dintr-un film american. Reverendul pe scena la microfon, free style si secondat de bas, pianina, si saxofon... "praise to the lord"... "the lord loves ya all... ahey... hallelujah"! Zeci de barbati, femei si copii mici si super simpatici, cu codite rasta si pantaloni cargo foarte trendy, dadeau din fund, aplaudau, cantau in canon, versurile se succedau pe ecranul de plasma, lumea la un moment dat a inceput sa danseze... a venit pe scena un ansablu de fetite care au inceput sa cante tot felul de imnuri gospel si sa danseze asijderea. Oamenii ne-au urat bun venit in comunitatea lor, ne-au strans mainile, au mai cantat un imn in cinstea noastra, si tot asa. Reverendul a tinut o predica de Sfantul Valentin, la corazon, cu inflexiuni enorme in voce, cu joc de scena, despre amor! Amor conjugal... amor pentru Jesus, tema predicii fiind "Who's Your Boo?"

In continuare, pe ecranul de plasma spokesperson-ul parohiei a anuntat evenimentele saptamanii. In medii trei evenimente pe zi, de tipul: free breast cancer screening, career guiding services, mortgage information, Black New York month, prezentarea publica a raportului financial anual, organizarea de training-uri pentru misiuni umanitare in Africa de Sud, discutia privind strategia de comunicare a parohiei pe anul 2007, discutii despre dezvoltarea IT a parohiei si echiparea ei cu un al treilea (!) laborator de computere, kids of the parish games session, masa deschisa cu reprezentanti ai universitatilor din NY pentru sensibilizarea admission officers din universitati de necesitatea recrutarii unui "diverse student body", etc. In viata mea nu am vazut o organizatie atat de activa in viata comunitatii. Deci bila foarte alba pentru asta!

Bila neagra: la un moment dat toti credinciosii erau atat de extaziati de cuvintele reverendului, incat cred ca i-ar fi putut instiga la orice act indiferent cat de irational, bunaoara, si l-ar fi urmat orbeste. Religion is - unfortunately - opium for the people. A doua bila neagra: am vazut live o coalitie care in prezent domina societatea americana; lobby-ul evreiesc si-a dat mana cu lobby-ul afroamerican crestin, intr-un fel de miscare pancrestina de propovaduire a mesajului lui Iisus, in detrimentul ecumenismului si acceptarii ca membri in societate a islamicilor. Mesaje strecurate foarte discret in predica reverendului vorbeau expres despre asta.

Per total, cea mai dinamica si mai non-conformista slujba la care am participat si multe idei de cum s-ar putea imbunatati Biserica Ortodoxa Romana, un actor care inca joaca un rol foarte important in societatea noastra, si care - o spun pentru a zecea mia oara - trebuie sa devina un actor social mult mai semnificativ.

2 comments:

Andreea Vasile said...

Interesanta experienta, da white blondie praising da Lord in Harlem! :-))) Tu esti simpatica cu implicare sociala a BOR in spatiul romanesc. Nu prea merge. Pai cred ca stii de treaba cu icoanele in scoli, iar e la moda. Si f bine vb despre asta Bucurenci: http://bucurenci.blogspot.com/2007/02/pictura-quasi-scriptura.html

Corina said...

nu e chiar asa, andreea.. religia, de indiferent ce culoare va fi fiind, e un monism, in vocabularul lui berlin. e drastica si cunoaste o singura cale dreapta. in mai toate religiile lumii homosexualitatea e condamnata. asta un cu totul alt subiect. si totusi caritatea, milostenia - o alta mare virtute a oricarei religii - e interpretata diferit de diferite biserici. iar BOR o interpreteaza prost si punct. atat caritatea, cat si misiunea organizationala (care deriva pana la un punct din caritate)

Locations of visitors to this page http://rpc.technorati.com/rpc/ping