Friday, January 26, 2007

Parfum neparfumat


Dupa un festin cu soy chicken si ciuperci la Red Bamboo, un local vegetarian foarte sic de pe West 4th Street, am fost la Angelika Film Center sa vad Perfume - The Story of a Murderer, dupa romanul lui Patrick Sueskind. Filmul nu mi-a placut, cu exceptia scenelor usor scabroase, care macar au reusit sa imi transmita un scurt fior prin vene. Totusi, Ben Whishaw, cel care il interpreteaza pe senzorialul Grenouille, e foarte convingator, iar Dustin Hoffman isi face treaba excelent si cu mult umor in rolul parfumierului ratat Baldini. Cum de altfel era si de asteptat, regizorul nu reuseste sa faca imaginile sa devina purtatori de cuvant ai lumii olfactive ce constituie substanta romanului lui Sueskind, astfel incat inlocuieste inovatia cu o voce narativa plictisitoare si insistenta, dar macar simpatica prin prisma accentului de mosnegel britanic. Filmul m-a obosit nepermis de mult, astfel incat micutul meu dezmat de vineri seara va fi amanat pentru seri mai calde. Sunt -13 grade afara.

Revenind, totusi nu imi dau seama cum ai putea ecraniza un roman ca Parfumul... Cum sa ecranizezi un caleidoscop fantastic de imagini si explozii ale simturilor? Cum sa ecranizezi bunaoara nuvelele lui Cartarescu? REM sau Arhitectul? Cred ca de la un punct incolo, atunci cand fantezia depaseste orice hotar al palpabilului si ridicolului, e mai bine sa ramana acolo, cuibarita caldut si bine in inconstient, in stadiul de fantezie efervescenta, numai buna sa invioreze trip-uri si alte viziuni colorate. Fara sa capete contururi, si doar in cel mai rau caz litere si note muzicale.

4 comments:

Andreea Vasile said...

Uhm, deja sunt si mai curioasa sa-l vad. Poate nu e o problema legata de faptul ca unele teme nu pot fi redate vizual. Poate e vorba de viziunea regizorala. Poate un asemenea film ar trebui regizat de un Darren Aronofsky (Requiem for a dream). Sau de altii.

P.S. Si nu e SUSKIND?

Corina said...

cred ca ai dreptate... cred ca este suskind; nush de ce traiam cu impresia ca e cu "u" cu umlaut, si de asta am zis sa redau prin "ue". voi corecta. nush ce sa zic. cred ca in continuare ca unele lucruri trebuie sa ramana nerostite/ neredate vizual. oricum, ma voi uita curand si la requiem for a dream, caci inca nu am apucat.

Clara said...

si tocmai faptul ca nu le poti ecraniza le face atat de bune. hmm imi dadui o idee pt Maiemultpanadeparte.

Corina said...

@savoire vivre - da chiar, mai, prea te-ai lasat pe tanjeala cu blogareala

Locations of visitors to this page http://rpc.technorati.com/rpc/ping